-
Katoista ja katteista expand_more
- Kaivokset ja tunnelit
- Tekniset tekstiilit
- Asiakirjat
Norja, maa, jossa on maailman pisin maantietunneli, on suunnitellut oman vedeneristysstandardinsa, joka on luotu Norjan ankariin sääolosuhteisiin sopivaksi.
Norjan tieviranomaiset suosittelevat, että tunneleissa, joissa on tippuvaa vettä, käytetään tyypin lll kermiä. Kermissä on tukikerros, joka antaa sille lujuutta ja muodonpysyvyyden.
Järjestelmä koostuu vedenpitävästä kermistä, joka on kiinnitetty ankkurointipisteiden verkostoon, joka on noin 50 cm:n etäisyydellä ruiskubetonilla päällystetystä kalliosta. Sisäpuolella, liikenteen suuntaan, kermi on joko betonielementeillä tai ruiskubetonilla peitetty.
Protan suosittelee ruiskubetonisovelluksiin geotekstiilillä (suodatinkankaalla) laminoitua kermiä, joka parantaa tartuntaa. Tämä minimoi ruiskubetonin irtoamisen betonointivaiheessa ja vähentää näin kustannuksia.
Järjestelmän kuvaus:
Protan suosittelee InfraPlan P15R:n tai P15RX:n käyttämistä tunnelivuoraustyyppiin lll.